Statut Polskiego Towarzystwa Penitencjarnego
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę „Polskie Towarzystwo Penitencjarne” zwane dalej „Towarzystwem”.
§ 2.
Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3.
Siedzibą Towarzystwa jest miasto Kalisz.
§ 4.
Towarzystwo używa pieczęci z napisem „Polskie Towarzystwo Penitencjarne” i może posiadać
odznakę organizacyjną.
Rozdział II
Cele i sposoby ich realizacji
§ 5.
Towarzystwo ma na celu:
- upowszechnianie dorobku nauk penalnych, w tym zwłaszcza pedagogiki, psychologii, socjologii w zakresie przydatnym w wykonywaniu środków karnych wiążących się z pozbawieniem wolności oraz prawa penitencjarnego i kryminologii;
- wspieranie działalności placówek penitencjarnych takich jak: zakłady karne, areszty śledcze, zakłady poprawcze dla nieletnich oraz pracy kuratorów sądowych;
- udzielanie promocji inicjatywom, propozycjom i wnioskom zmierzającym do usprawnienia pracy placówek penitencjarnych;
- przygotowanie opinii i stanowisk w przedmiocie zmian w prawie penitencjarnym i zmian w rozwiązaniach dotyczących pracy placówek penitencjarnych oraz organizowanie w tej sprawie dyskusji środowiskowych;
- upowszechnianie doświadczeń placówek penitencjarnych i doświadczenia własnego swych członków;
- informowanie społeczeństwa o problemach związanych i wykonywaniem kary pozbawienia wolności, tymczasowego aresztowania, umieszczenia nieletnich w zakładach poprawczych i prowadzenia sądowego dozoru kuratorskiego;
- współdziałanie z instytucjami i stowarzyszeniami współuczestniczącymi w wykonywaniu kary pozbawienia wolności i umieszczenia w zakładzie poprawczym;
- prowadzenie badań naukowych w zakresie problematyki penitencjarnej i współdziałanie z instytucjami i innymi stowarzyszeniami prowadzącymi takie badania.
§ 6.
- Towarzystwo opiera swoja działalność na pracy społecznej swych członków.
- Do prowadzenia swych spraw Towarzystwo może zatrudniać pracowników.
§ 7.
Towarzystwo realizować będzie swoje cele w szczególności za pomocą:
- organizowania zebrań otwartych, odczytów i dyskusji, spotkań z przedstawicielami placówek penitencjarnych, administracji państwowej i samorządowej oraz z pracownikami nauki;
- organizowania wzajemnej wymiany doświadczeń wśród swoich członków;
- publikowania opracowań własnych i upowszechniania dorobku piśmiennictwa penitencjarnego polskiego i zagranicznego;
- powoływania i pracy kół terenowych, sekcji, klubów dyskusyjnych;
- inicjowania i organizowania wymiany z zagranicznymi stowarzyszeniami o celach zbliżonych do realizowanych przez Towarzystwo;
- wydawania własnych publikacji.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8.
Towarzystwo zrzesza członków zwyczajnych, wspierających i honorowych.
§ 9.
- Członkami zwyczajnymi Towarzystwa mogą być obywatele Rzeczpospolitej Polskiej, którzy
ukończyli 18 lat oraz cudzoziemcy stale zamieszkujący w Polsce. - Członków przyjmuje Zarząd Towarzystwa na podstawie pisemnej deklaracji przystąpienia.
- Od uchwały odmawiającej przyjęcia na członka Towarzystwa zainteresowanemu służby w terminie
30 dni odwołanie do Walnego Zebrania.
§ 10.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, organizacja lub instytucja przyczyniająca się do realizowania celów Towarzystwa.
- Nabycie członkostwa następuje na podstawie pisemnego zgłoszenia przyjętego przez Zarząd Towarzystwa.
§ 11.
Członkiem honorowym może być mianowana przez Walne Zebranie Towarzystwa osoba fizyczna zasłużona szczególnie w realizacji celów Towarzystwa.
§ 12.
- Członek zwyczajny ma prawo:
- brać udział w zebraniach Towarzystwa i innych formach jego działalności,
- wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa,
- zgłaszać wnioski dotyczące działalności Towarzystwa,
- korzystać z urządzeń i efektów działalności Towarzystwa,
- nosić odznakę organizacyjną.
- Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
- branie udziału w działalności Towarzystwa i realizowanie jego celów,
- opłacanie wpisowego i regularne opłacanie składek członkowskich.
§ 13.
Członek wspierający będący osobą fizyczną oraz przedstawiciel członka wspierającego będącego osobą prawną lub instytucją mogą uczestniczyć w działalności Towarzystwa, a w szczególności brać udział z głosem doradczym w zebraniach; nie może wybierać ani być wybieranym do władz
Towarzystwa.
§ 14.
Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego; nie ma obowiązku opłacenia wpisowego ani płacenia składek członkowskich.
§ 15.
Członkostwo ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa,
- skreślenie z listy członków,
- wykluczenie z Towarzystwa,
- śmierci członka zwyczajnego bądź honorowego.
§ 16.
- Skreślenie z listy członków następuje z powodu nieusprawiedliwionego niepłacenia składek członkowskich przez członka zwyczajnego – mimo dwukrotnego pisemnego upomnienia.
- Wykluczenie z Towarzystwa następuje prawomocnym orzeczeniem Sądu Koleżeńskiego.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna i władze Towarzystwa
§ 17.
- Jednostkami terenowymi Towarzystwa są koła, które powołuje Zarząd Towarzystwa, określając teren ich działania.
- Koło powinno zrzeszać siedmiu członków.
§ 18.
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie członków,
- Zarządy,
- Komisje Rewizyjne,
- Sąd Koleżeński Towarzystwa.
§ 19.
- Do kompetencji Walnego Zebrania członków Towarzystwa należy:
- uchwalenie programów działania Towarzystwa,
- uchwalanie zmian statutu Towarzystwa,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Towarzystwa, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego oraz ocena działalności Towarzystwa,
- wybór Zarządu Towarzystwa, Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego Towarzystwa i uchwalanie regulaminów ich działalności,
- podejmowanie uchwał istotnych dla działalności Towarzystwa, określanie zasad ustalania wysokości wpisowego i składek członkowskich oraz w sprawie rozwiązania Towarzystwa.
- W wypadku, gdy liczba członków stowarzyszenia przekracza 150 osób, członkowie są reprezentowani na Walnym Zebraniu przez delegatów wybranych w czasie walnych zebrań w kołach i w proporcji jeden delegat na pięciu członków; mandaty delegatów są ważne przez czas trwania kadencji władz Towarzystwa.
§ 20.
Do kompetencji Walnych Zebrań członków w kołach należy:
- uchwalanie programów swego działania,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności swoich Zarządów i Komisji Rewizyjnych,
- wybór Zarządów i Komisji Rewizyjnych kół,
- podejmowanie uchwał w sprawie swej działalności.
§ 21.
- Walne zebranie członków Towarzystwa i kół zbiera się raz na dwa lata; zwołuje je właściwy Zarząd.
- Na wniosek 1/4 liczby członków Towarzystwa i kół odpowiedni Zarząd zwołuje nadzwyczajne walne zebranie w ciągu miesiąca od daty złożenia wniosku.
- W wypadku nie zwołania walnego zebrania w terminach, o których mowa w ust. 1 i 2, zwołuje je właściwa Komisja Rewizyjna w terminie 14 dni od upływu terminu, w którym walne zebranie powinno być zwołane.
§ 22.
- Uchwały walnego zebrania członków zapadają zwykłą większością (50% + 1 głos), przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków.
- Uchwały zapadają w głosowaniu jawnym; na wniosek co najmniej 1/10 obecnych odbywa się
głosowanie tajne. - Wyborcy Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego odbywają się w głosowaniu tajnym.
§ 23.
- Zawiadomienie o terminie walnego zebrania musi być rozesłane na piśmie na dwa tygodnie przed datą rozpoczęcia obrad; w zawiadomieniu podaje się dwa terminy zebrania.
- Uchwały podejmowane w drugim terminie walnego zebrania są prowadzone bez względu na ilość obecnych uprawnionych do głosowania.
§ 24.
- Zarząd Towarzystwa składa się z 5–7 członków a zarządy kół z 3–5 członków.
- Zarządy wybierają spośród siebie prezesa, zastępcę prezesa i sekretarza.
- Posiedzenia Zarządu Towarzystwa odbywają się co najmniej dwa razy do roku.
- Zarząd Towarzystwa może powołać swoje Prezydium.
§ 25.
- Do kompetencji Zarządu Towarzystwa i kół należy zwłaszcza:
- realizacja programów działania uchwalonych przez walne zebrania oraz uchwał walnych zebrań,
- ustalanie projektu budżetów,
- podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych,
- zwoływanie walnych zebrań.
- Do kompetencji zarządu Towarzystwa należy ponadto:
- powoływanie i rozwiązywanie kół terenowych,
- przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających.
§ 26.
Zarządy Towarzystwa reprezentują Towarzystwo wobec organów władz i administracji państwowej i samorządowej, instytucji, organizacji i innych stowarzyszeń i są uprawnione do zawierania umów, zaciągania zobowiązań i udzielania członkom stosownych pełnomocnictw w ramach prowadzonej działalności statutowej i gospodarczej.
Umowy i zobowiązania podpisywane są przez dwóch członków zarządu, natomiast w zakresie rozliczeń finansowych umowy i zobowiązania podpisują również członek zarządu lub pełnomocnik odpowiedzialny za rozliczenia finansowe. Ustanawiając pełnomocników zarząd określa na piśmie granice ich umocowania.
§ 27.
- Komisje Rewizyjne Towarzystwa i kół sprawują nadzór i kontrolę nad całokształtem działalności w jednostkach organizacyjnych Towarzystwa.
- Do kompetencji komisji rewizyjnych należy, zwłaszcza:
- nadzorowanie i kontrolowanie działalności finansowo-księgowej Zarządów,
- kontrola zgodności działalności ze statutem i uchwałami Walnego Zebrania,
- kontrola legalności, celowości i prawidłowości działalności gospodarczej i prowadzenia dokumentacji księgowo-finansowej,
- przedstawianie walnym zebraniom sprawozdań ze swej działalności wraz z wnioskami, w tym także z wnioskami o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu
Zarządowi.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3–5 członków wybranych przez walne zebranie i wybiera spośród siebie przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej maja prawo uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach zarządu.
§ 28.
- Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego Towarzystwa należy: rozpatrywanie i rozstrzyganie spraw członków Towarzystwa, dotyczących nieprzestrzegania statutu i uchwał władz Towarzystwa oraz powstałych w związku z działalnością w Towarzystwie.
- Sąd Koleżeński po rozpatrzeniu sprawy wydaje orzeczenie, w którym może uwolnić członka od stawianych mu zarzutów albo orzekając o winie:
- udzielić upomnienia lub nagany,
- zawiesić w prawach członkowskich na okres od 3 miesięcy do 2 lat,
- wykluczyć z Towarzystwa.
- Od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego członkowi przysługuje, w ciągu 30 dni, prawo odwołania się do Walnego Zebrania Towarzystwa.
- Sąd Koleżeński składa się z 3–7 członków wybranych przez Walne Zebranie Towarzystwa i wybiera spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.
§ 29.
Kadencja władz Towarzystwa trwa 2 lata.
§ 30.
W razie potrzeby składy zarządów, komisji rewizyjnych i Sądu Koleżeńskiego mogą być uzupełnione przez dokooptowanie brakujących członków. Liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 składu osobowego pochodzącego z wyboru.
§ 31.
Członkowie władz Towarzystwa pełnią swe funkcje społeczne w miarę potrzeby i w ramach preliminarza budżetowego. Zarząd Towarzystwa może zatrudniać płatny fachowy personel pomocniczy. Sekretarz zarządu Towarzystwa może swą funkcję pełnić odpłatnie.
Rozdział V
Fundusze i majątek Towarzystwa
§ 32.
- Na fundusze Towarzystwa składają się:
- wpływy z wpisowego i składek członkowskich,
- wpływy z działalności statutowej,
- darowizny, spadki, zapisy i dotacje,
- nawiązki orzekane przez sądy,
- wpływy pochodzące z ofiarności publicznej,
- dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Towarzystwo,
- inne dochody uzyskiwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Towarzystwo może, posiadać majątek ruchomy i nieruchomy.
§ 33.
- Zarząd Towarzystwa i zarządy kół zarządzają swym majątkiem i pokrywają niezbędne wydatki Towarzystwa zgodnie z rocznymi preliminarzami budżetowymi, przy zachowaniu wymogów przewidzianych w § 26.
- Zarządy kół odprowadzają na rzecz Zarządu Towarzystwa 20% uzyskiwanych funduszy.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 34.
Zmiana statutu wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia Towarzystwa podjętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej polowy liczby członków uprawnionych do głosowania.
§ 35.
Rozwiązanie się Towarzystwa może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Towarzystwa podjętej większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do
głosowania.
§ 36.
- Wniosek w sprawie zmiany statutu lub w sprawie rozwiązania się Towarzystwa musi być zgłoszony do Zarządu Towarzystwa co najmniej na miesiąc przed terminem Walnego Zebrania Towarzystwa i umieszczony w porządku obrad tego zebrania.
- Głosowanie nad wnioskiem o zmianie statutu lub rozwiązanie się Towarzystwa odbywa się w sposób tajny.
§ 37.
Po podjęciu uchwały o rozwiązaniu się Towarzystwa, Walne Zebranie Towarzystwa podejmują uchwałę o przeznaczeniu majątku Towarzystwa i powołuje Komisję Likwidacyjną.
Możesz również pobrać Statut w postaci pliku .pdf